SJK Skåne |
Presidium från den 1 februari 2023
Klubbmästare: Lars Foberg Tel: 070 – 675 77 45; Mejl: ugglebacken1@live.se
Vice klubbmästare: Viggo Jacobsen Tel: 070 – 914 91 30 ; Mejl: viggo.jacobsen47@gmail.com
Vice klubbmästare: Anders Jönsson Tel: 079 – 585 75 94 ; 046 39 71 11; Mejl: anders.jonsson76@gmail.com.
Möteslokal om annat ej anges: Bulltoftahangaren, Genarpsgatan 6-8, Malmö. Dit kommer du med busslinje 6.
Längre ned här på sidan finns redigerade har-varit-info för åren: 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010. Information om möten 1960-2020 finns på den externa sajtsidan harvarit. Man kan även klicka nedan på respektive år. Det är en rekonstruktion av information från gamla Tåg, där eventuella tidsluckor beror på att information saknas i tidningen. 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973 1972 1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961 1960.
När SJK fyllde 25 år 1983 gav man ut boken: ”SJK 25 1958-1983. Jubileumsbok om Svenska Järnvägsklubben.” Dåvarande klubbmästaren i SJK Skåne, Tom Persson skrev i denna bok en artikel ”En lokalavdelning”, som man kan läsa längst ner på denna sida (scrolla ner).
Du som önskar att få information om SJK Skånes aktiviteter, kan prenumerera på SJK Skåne Info. Det är bara att sända ett mejl till adressen nedan och ange följande information: Förnamn, Efternamn, Bostadsort, Mejladress och Telefonnummer. (Exempel: Loke Vagnson, Tågarp, loke.vagnson@bahnhof.se). När SJK Skåne Info mejlas ut, så är din mejladress dold för alla andra. Se mejladressen för prenumeration.
Obs! Mötesdagen framflyttad en dag mot vad som tidigare är annonserat. Torsdagen den 16 januari 2025, kl 19.00. Bulltofta. Årsmöte med funktionärsval. Bildafton. Mer info senare. Zoom. Sedvanlig fikapaus.
Torsdagen den 6 februari 2025, kl 19.00. Johan Åhman, Dellner Couplers AB berättar om automatkopplets och företagets historia, dagens automatkoppel och det pågående europeiska projektet med nya godsvagnskoppel där Dellner är engagerat. Zoom. Ev även Bulltofta och då sedvanlig fikapaus.
Torsdagen den 20 februari 2025, kl 19.00. Bulltofta. Föredrag av Anders Lindholm om hur Sverige fick statliga och enskilda järnvägar (privata) åren 1854-1939. Ett järnvägsnät som påverkade hela samhället. Zoom. Sedvanlig fikapaus.
Vidtalade möten, men ej program-/datumsatta:
Evert Andersson om järnvägen i Sverige och dess framtid.
Lars Nordström om Järnvägens betydelse för samhällsutvecklingen, historiskt och framöver.
Vi hoppas dessutom kunna återkomma med ett inslag om Fehmarnförbindelsen på Tysk mark.
Förtroendevalda i SJK Skåne sedan 1960 |
Möten som har varit 2024 |
Det 8.e mötet var ett studiebesök, där det givetvis inte fanns några Zoom-deltagare.
Onsdagen den 4 december 2024, kl 19.00. Försvarets behov av järnvägstransporter är ett aktuellt tema. Marcus Tynnhammar, FOI, diskuterade historiska erfarenheter och dagens situation. Zoom, men även samling på Bulltofta för de som var intresserade. Se programmet i efterhand: Järnväg och militär logistik
Onsdagen den 27 november 2024, kl 19.00. Anders Järvenpää gav en överblick över vad som händer i Finland. Zoom, men även samling på Bulltofta för de som var intresserade. Det går för närvarande inte att se en inspelning av mötet.
Onsdagen den 6 november 2024, kl 19.00. Lasse Toylsbjerg-Petersen kom till Bulltofta och gav en sammanfattning av Innotrans 2024 samt en överblick över vad som händer i Danmark. Lasse besökte oss senast 2022-11-17 (Innotrans 2022 m m). Zoom. Det saknas inspelning av mötet.
Onsdagen den 16 oktober 2024, kl 19.00. Lars Brümmer från Trafikverket kom till Bulltofta och berättade om och diskuterade den färska utredningen om kommande Öresundsförbindelser. Zoom. Info från Öresundsbron Info från Trafikverket Se programmet i efterhand: Lars Brümmer: Kommande öresundsförbindelser
Torsdagen den 3 oktober 2024, kl 19.00 Vi träffades på Bulltofta för att ägna oss åt våra egna eller andras nytagna eller gamla bilder. Zoom. Se programmet i efterhand: Bildafton (Ystad-banan, Kenya, Rumänien, Peru, Fehmern tunneln)
Onsdagen den 18 september 2024, kl 19.00. Peter Overup, VD för Swemaint AB, ett av Sveriges största företag för fordonsunderhåll kom till Bulltofta. Peter berättade om företaget och den svenska underhållsmarknaden. Zoom. Se programmet i efterhand: Peter Ovrup: Om Swemaint AB
Onsdagen den 4 september 2024, kl 19.00. Stig Svallhammar om Blekinge Kustbanor. Zoom. Se programmet i efterhand: Stig Svallhammar: Blekinge kustbanor
Onsdagen den 5 juni 2024, kl 19.00 (vårens sista möte). Fredrik Kangas, VD för Kiruna Wagon berättade via Zoom om företagets 20-åriga historia, malmtransporternas utmaningar och en unik lossningsmetod. Kirunawagon hade f ö i dagarna fått en stor order från LKAB på bl a 100 nya malmvagnar. Se www.kirunawagon.com . Se programmet i efterhand: Fredrik Kangas: Om Kiruna Wagon
Tisdagen den 14 maj 2024, kl 14.00. Thomas Frej på Mertz tog emot oss när vi gjorde ett studiebesök på Mertz kombiterminal i Malmö. Samling skedde kl 13.45 utanför Mertz infart från Västkustvägen via Containergatan. Efter besöket hos Mertz återsamlades vi på Bulltofta tillsammans med vår värd Thomas Frej.
Onsdagen den 24 april 2024, kl 19.00. Jan Du Rietz: Svensk trafikpolitik, del 2. En fortsättning på mötet den 7 februari 2024. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Jan du Rietz: Svensk trafikpolitik, del 2
Torsdagen den 4 april, kl 19.00. Jens-Peter Eisenschmidt (projektledare på Trafikverket) gjorde en tillbakablick på och sammanfattning av fyrspårsprojektet Arlöv – Lund; projektets omfattning, de största utmaningarna, oväntade svårigheter, vad man lyckats bra med och vad som återstår. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Jens Eisenschmidt: Fyrspåret Malmö-Lund
Jens-Peter Eisenschmidt tipsar om några videor i ämnet:
Playlist – Fyrspåret (Trafikverket)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLCYiAAOUWtV-rvJyq7ffFChfHukKrCkGH
E6 totalavstängd 11-27 oktober 2018
https://www.youtube.com/watch?v=z8rjsBOgX1E&list=PLCYiAAOUWtV-rvJyq7ffFChfHukKrCkGH&index=16
Tågstoppet Malmö-Lund 22 – 28 augusti 2020
https://www.youtube.com/watch?v=dXCLB6u1bV0&list=PLCYiAAOUWtV-rvJyq7ffFChfHukKrCkGH&index=12
E6 avstängd 13–30 maj 2021
https://www.youtube.com/watch?v=ss-tZImReHM&list=PLCYiAAOUWtV-rvJyq7ffFChfHukKrCkGH&index=10
Tågstopp Malmö–Lund 28 augusti – 6 september 2021
https://www.youtube.com/watch?v=X63FVpCZYbI&list=PLCYiAAOUWtV-rvJyq7ffFChfHukKrCkGH&index=6
Tågstopp Malmö–Lund, 19–28 september 2022
https://www.youtube.com/watch?v=Gh2CwoTuxg4&list=PLCYiAAOUWtV-rvJyq7ffFChfHukKrCkGH&index=4
Tågstopp Malmö–Lund, 22 september – 1 oktober 2023
https://www.youtube.com/watch?v=dTpiv0o_kB8&list=PLCYiAAOUWtV-rvJyq7ffFChfHukKrCkGH&index=3
Malmö C Övre, spår 11
https://www.trafikverket.se/malmo-spar11
Fyrspåret Malmö – Lund
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-skane-lan/fyrsparet-malmo-lund/
Onsdagen den 20 mars, kl 19.00. Magnus Lindman berättar via Zoom (från Bryssel) om upphandlingen av nya Krösatåg. Intresserade samlades i Bulltofta. Se programmet i efterhand: Magnus Lindman: Upphandling av nya krösatåg
Onsdagen den 6 mars 2024, kl 19.00. Janis Priedits: Decauville-järnvägssystemet. Det system uppfinnaren Paul Decauville skapade på 1800-talet samt dess tillämpning i världen. Zoom-möte (från Riga). Intresserade samlades i Bulltofta. Se programmet i efterhand: Janis Priedits: Decauville-järnvägssystemet
Onsdagen den 21 februari 2024, kl 19.00. Magnus Backman från Trafikverket berättade om den nödvändiga kapacitetsförstärkningen i Skåne inkl Lund- Hässleholm. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Magnus Backman: Kapacitetshöjande åtgärder i Skåne
Onsdagen den 7 februari 2024, kl 19.00. Jan Du Rietz: Svensk trafikpolitik från Claes-Eric Norrbom och framåt. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Jan Du Rietz: Svensk trafikpolitik
Torsdagen den 18 januari 2024, kl 19.00: Årsmöte med funktionärsval. Bilder från förr och nu, bland annat Tom Perssons, Eber Ohlssons och Viggo Jacobsens bilder. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Årsmöte, bilder Kungsleden m.m.
Möten som har varit 2023 |
Medianvärdet för de 14 möten där det finns uppgifter om deltagarantal är 40, vilket skulle kunna indikera ett deltagarantal på totalt 640 deltagare.
Onsdagen den 6 december 2023, kl 18.00: Henrik Ny, Blekinge Tekniska Högskola (BTH) kom till Bulltofta och berättade om höghastighetståg med olika teknik. Även via Zoom. Henrik Nys PP-presentation http://eber.se/arkiv/sjk/henrik-ny-maglev-231206.pdf Se programmet i efterhand: Henrik Ny: Höghastighetståg
Onsdagen den 15 november 2023, kl 19.00. Anders Jönsson och Gunnar Wulff kom till Bulltofta. Tema: Moderna regionaltåg. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Anders Jönsson & Gunnar Wulff: Moderna regiontåg
Onsdagen den 1 november 2023, kl 19.00. Björn Fura kom till Bulltofta och berättade om ett kvarts sekel med X2. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Björn Fura: X2
Onsdagen den 18 oktober 2023, kl 19.00. Olle Ek kom och berättade om en tågresa runt Ladoga. Och aktuella resenärsfrågor. Mårten Zetterman medverkade. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Olle Ek: En resa runt Ladoga Mårten Zetterman och Olle Ek: Resenärna
Onsdagen den 27 september 2023, kl 18.30 på Arkivcentrum Syd i Lund. Anna Lindgren om SJ som trädgårdsmästare. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Anna Lindgren, SJ som trädgårdsmästare
Onsdagen den 20 september 2023, kl 19.00. Via Zoom från Bodö. Stig Olav Johansen och berättade den lika spännande som tragiska historien om Polarbanen från Fauske till Narvik och vidare mot Kirkenes. Se programmet i efterhand: Stig Olaf Johansen: Polarbanen
MerInfo: Länk til Polarbanen 1942-45 på Facebook: polarbanen.net
Onsdagen den 6 september 2023, kl 19.00 på Bulltofta. Gunnar Wulff, tidigare VD för Öresundståg kom till Bulltofta. Temat var Öresundstågens första två decennier och tankar om framtiden. Även via Zoom. Se programmet i efterhand (ljudet något sämre de första 3 minuterna): Gunnar Wulff : Öresundståg
Onsdagen den 7 juni 2023, kl 19.00 på Bulltofta. Magnus Gustavsson, Jens Möller och Patrick Olsson (medarbetare vid Trafikverkets lokalkontor i Malmö) kom till Bulltofta och berättade om Malmö – Skånes största järnvägsknut. Även via Zoom. På föredragshållarnas begäran gjordes ingen inspelning.
Onsdagen den 3 maj 2023, kl 19.00. I serien Skånska järnvägsföretag mötte vi VÄTE. Jan G Forslund kom till Bulltofta och berättade om det nu 15 år gamla företagets start, framväxt och verksamhet. Företagsnamnet skall tolkas VÄxling- och TErminaltjänst AB (www.vaterail.se). Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Jan G Forslund: VÄxling- och TErminaltjänst AB
Torsdagen den 20 april 2023, kl 19.00 på Bulltofta. Lars Olov Karlsson (LOK): Spännande järnvägsmuseer och om de utmaningarna som en museichef möter. Även via Zoom. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Lars Olov Karlsson: Järnvägsmuseer
Onsdagen den 5 april 2023, kl 19.00 på Bulltofta. Janis Priedits kom till Bulltofta och berättade om ”Rail Baltica” d v s den normalspåriga bana som planeras/byggs från Warszawa via Kaunas och Riga till Tallinn med en diskuterad förlängning till Helsingfors. Även via Zoom. Se programmet i efterhand: Janis Priedits: Rail Baltica
Torsdagen den 16 mars 2023, kl 19.00 på Bulltofta: Olof Harrysson, Trafikverket i Malmö kom till Bulltofta. Temat var ”spårunderhåll”; Hur ser typiskt underhållsinsatserna ut för en vältrafikerad linje vad gäller tillståndsmätning, spårriktning och stoppning, slipning etc. Hur skiljer sig insatserna för olika slags spårbyggnad som Öresundsbron, Hallandsåstunneln, Citytunneln, äldre resp nyare spår på traditionell banvall. Se programmet i efterhand: Olof Harrysson: Spårunderhåll
Onsdagen den 1 mars 2023, kl 19.00: Zoom-möte. Thord Sandahl berättade om Sandahlgruppen, Real Rails start med egna tåg och om sin syn på framtiden gör godstransporter på järnväg (och väg). Se programmet i efterhand: Thord Sandahl: Sandahlgruppen – Real Rail
Torsdagen den 16 februari 2023, kl 19.00. Zoom-möte med Björn Kufver, expert inom området ”spårgeometri” och som gav oss en överblick över de krafter, normer och principer som sätter ramarna för ett spår vad gäller kurvradier, rälsförhöjning, hastighet etc. Se programmet i efterhand: Björn Kufver: Spårgeometri
Onsdagen den 1 februari 2023, kl 19.00 på Bulltofta: Lars Olov Karlsson: Ånglokstekniken och dess utveckling under 150 år. Även via Zoom. Se programmet i efterhand:Lars Olov Karlsson: Ånglokstekniken och dess utveckling under 150 år
Torsdagen 19 januari 2023, kl 19.00 på Bulltofta. Årsmöte med funktionärsval. Bilder från förr och nu, Tom Persson visade bilder. Zoom-möte. Då tekniken delvis fallerade kommer här Tom Perssons PowerPoint-presentation http://eber.se/arkiv/sjk-skane/index.html
Möten som har varit 2022 |
SJK:s vice ordförande Gunnar Ekeving har under 2022 tagit fram besöksstatistik för nedladdade Zoom-möten,
bland annat några av SJK Skånes möten (stapeldiagrammet ovan anger besökare på mötet).
Nr 1. 2022-01-20. Lars Hansson: Hur räknar man på samhällsekonomiska kostnader: 1 037 efterbesökare.
Mötena den 11 april och den 9 juni 2022 ingår inte i ovanstående diagram.
Torsdagen den 15 december 2022, kl 19.00. Matz Lonnedal Risberg: Transkontinentala tågresor. Se programmet i efterhand: Matz Lonnedal Risberg: Transkontinentala tågresor
Onsdagen den 7 december 2022, kl 19.00: Jörgen Andersson, nytillträdd VD för Transwaggon i Helsingborg kom till Bulltofta och berättade om företaget och de utmaningar som man står inför. Se programmet i efterhand: Jörgen Andersson: Transwaggon
Torsdagen den 17 november 2022, kl 19.00: Lasse Toylsbjerg-Petersen återkom till Bulltofta. Temat var årets Innotrans och nya fordon i bl a Danmark och Tyskland samt den pågående anskaffningen av batterifordon till Jylland. Se programmet i efterhand: Lasse Toylsbjerg-Petersen: Årets Innotrans
Onsdagen den 2 november 2022, kl 19.00: Joachim Bak, DSB kom till Bulltofta och berättade om S-banen i Köpenhamn där mycket är på gång; Nya fordon, nytt signalsystem, nya linjer till Roskilde och kanske Helsingör, förarlös drift mm. Rekommenderades att se före föredraget: Kennys film om S-banens byte av signalsystem (25 min) https://www.youtube.com/watch?v=-fW5EmCO-_M. På begäran av föredragshållaren så finns det ingen inspelning av mötet.
Torsdagen den 20 oktober 2022, kl 19.00: Zoom-möte. Jack Bårström, Trafikverket region Syd berättar om den nya av [förra] regering/riksdag antagna infrastrukturplanen; vad säger den beträffande Sydsverige? Se programmet i efterhand: Jack Bårström: Infrastrukturplanen – Sydsverige
Onsdagen den 5 oktober 2022, kl 19.00: På Bulltofta (och Zoom). Michaël Grimsberg berättade och visade bilder från en nyligen företagen rundresa i Europa. Efter pausen blev det livlig diskussion i skilda ämnen, som exempelvis elektrisk drift av Trafikverkets färjor, samma verks val av lösningar som inte alltid verkar vara de mest ekonomiska. Om godståg och kapacitet samt mötesspår. Lars Foberg visade till sist på olika alternativ av landbroar. Merparten av mötet är inte inspelat, men Michaëls tips om tågluffning är åhörainspelat: Europa runt.
Torsdagen den 15 september 2022, kl 19.00. På Bulltofta och Zoom-möte. Kvällens tema var den ”parallellutredning” som region Skåne, på uppmaning av de berörda kommunerna, genomfört om en dragning av två nya spår Lund – Hässleholm. Representant för kommunen Höör gav sin syn på utredningen. Se programmet i efterhand: Om Lund-Hässleholm
Torsdagen den 16 juni 2022, kl 19.00. Zoom-möte. Pierre Sandberg, förbundsordförande i Tågföretagen (tidigare Tågoperatörerna). Pierre beskrev Tågföretagens verksamhet och lyfte fram de viktigaste framtidsfrågorna för järnvägens utveckling. Se programmet i efterhand: Pierre Sandberg: Tågföretagen
Torsdagen den 9 juni 2022, kl 10.00. Studiebesök på Hässleholmsdepån (Kärråkra), Ulsalavägen (4 km norr om Hässleholms station). Föranmälan krävdes. Det fanns 20 platser, vilka alla blev fulltecknade. Se karta och annan info på www.eber.se/arkiv/220609. Katarina Lewalska gav oss mer än en timmes utmärkt information om Hässleholmsdepån, följd av en rundvandring för att se depåns olika delar. (Mötet ingår inte i mötesstatistiken ovan.)
Torsdagen den 19 maj 2022, kl 19.00. Hybridmöte (Bulltoftahangaren + Zoom). Ingemar Lundin och Magnus Lindman kom till Bulltoftahangaren och berättade om Krösatågens utveckling från tidigt 1980-tal till idag. Magnus hade även bilder på den nya generationen motorvagnar från CAF i Spanien.
De som kom till Bulltoftahangaren hade möjlighet att teckna dig för studiebesöket på Hässleholmsdepån (Kärråkra) torsdagen den 9 juni 2022. Ingemar och Magnus lottade ut ett exemplar av sin nya bok ”Krösatåget, del 2”. Vann gjorde Mårten Zetterman, Lomma. Se programmet i efterhand: Ingemar Lundin och Magnus Lindman: Krösatågen
Onsdagen den 4 maj 2022, kl 19.00. Zoom-möte. Ulf Jönsson från Femern A/S. Temat var tunneln under Fehmarn Bält. Se programmet i efterhand: Ulf Jönsson: Tunneln under Fehmarn Bält
Torsdagen den 21 april 2022, kl 19.00. Hybridmöte (Bulltoftahangaren + Zoom). Jonas Friberg, ordf i Resenärerna (tidigare Resenärsforum). Temat var resenärers rätt, kundservice och kundbemötande. Se programmet i efterhand: Jonas Friberg: Resenärers rätt, kundservice och kundbemötande
Måndagen den 11 april 2022, kl 18.30. Jörgen Lagerkrantz: Ukraina i våra hjärtan. (Samarrangemang med SJK Eskilstuna). Hybridmöte – lokalt i Eskilstuna och på Zoom. (Mötet ingår inte i mötesstatistiken ovan.) Se programmet i efterhand: Jörgen Lagercrantz: Ukraina i våra hjärtan
Onsdagen den 6 april 2022, kl 19.00. Hybridmöte (Bulltoftahangaren + Zoom). Årsmöte. Leif Gjesing Hansen: När Metron kommer till Malmö. Leif Gjesing Hansen är projektledare för arbetet i Malmö Stad med metro-projektet. Se programmet i efterhand: Leif Gjesing Hansen: Öresundsmetron
Årsmötet beslutade: Omval av klubbmästare Ulf Nilsson, vice klubbmästare Lars Foberg och valberedning Eber Ohlsson. Presidiet fick i uppdrag att själv utse Bibliotekarie, Informatör och Teknikansvariga.
Torsdag den 17 mars 2022, kl 19.00. Jonas Karlsson: Berättade om Oslo – Sthlm 2.55 AB. Ett bolag med Karlstad, Örebro och Västerås bakom ryggen, som arbetar för en snabbare förbindelse mellan Oslo och Stockholm. Bolaget har genomfört ingående studier av utbyggnadsbehov, kostnader och finansieringsalternativ. Se programmet i efterhand: Jonas Karlsson: Oslo – Sthlm 2.55 AB
Torsdag den 3 mars 2022, kl 19.00. Lars Buhrkall: Från Ma till Mb: en exposé över utvecklingen fram till dagens moderna lok. Lars är specialist på de komplexa godkännande- och driftsättningsprocesserna för nya tåg/lok. Se programmet i efterhand: Lars Buhrkall: Från Ma till Mb
Torsdagen den 24 februari 2022, kl 19.00. Matz Lonnedal Risberg gav oss en överblick över vad som timat i Norge och vad som var i görningen. Regimskiftet har redan lett till en ny järnvägspolitik i Norge. Se programmet i efterhand: Matz Lonnedal Risberg: Vad som timat i Norge och vad som är i görningen
Torsdagen den 3 februari 2022, kl 19.00. Vi inledde med en sammanfattning av resultaten av två nyligen genomförda större järnvägsinvesteringar i Skåne där den ena är Söderåsbanan. Därefter ”knöt” Lars Hansson ”ihop säcken” vad gäller de samhällsekonomiska kalkylerna med bl a exempel på hur man värderar restid, buller eller olyckor.
Se programmet i efterhand: Älmhult – Olofström / Söderåsbanan / Lars Hansson: Avslutning
Torsdagen den 20 januari 2022, kl 19.00. Lars Hansson: Hur räknar man på samhällsekonomiska kostnader och vad krävs för att nå samhällsekonomisk lönsamhet vid infrastrukturinvesteringar.
Se programmet i efterhand: Lars Hansson: Hur man räknar på samhällsekonomiska kostnader
Möten som har varit 2021 |
SJK:s vice ordförande Gunnar Ekeving har under 2022 tagit fram besöksstatistik för nedladdade Zoom-möten,
bland annat några av SJK Skånes möten (stapeldiagrammet ovan anger besökare på mötet).
Nr 16. 2021-09-23. Håkan Sträng: Skånes problem med elförsörjningen: 543 efterbesökare.
Nr 20. 2021-11-18. Mats Portinson: Upprustning av Inlandsbanan: 336 efterbesökare.
Nr 21. 2021-12-09. Jörgen Lagercrantz: Skånska bilder då och nu: 1 129 efterbesökare.
Torsdagen den 9 december 2021, kl 19.00. Jörgen Lagercrantz: Skånska bilder då och nu. ’Lite grann från ovan’. En personlig bildvisning av en upplänning som var i ’Skåne-exil’! Se programmet i efterhand: Jörgen Lagerkrantz: Skånska bilder då och nu
Torsdagen den 18 november 2021, kl 19.00. Temat är tankarna på en stor upprustning av Inlandsbanan. Mats Portinson, VD på Inlandsbanan berättar om dessa diskussioner. Inlandsbanan AB har genomfört en egen omfattande analys av vad som bör göras, som följts av en bedömning av kostnader och samhällsekonomisk lönsamhet. Se programmet i efterhand: Mats Portinson: Upprustning av inlandsbanan
Torsdagen den 4 november 2021, kl 19.00. Lennart Stenman från Skanska. Skanska och Lennart har ingående studerat de kinesiska och japanska metoderna för att bygga järnväg på en upphöjd brobana och vad som motiverar en sådan lösning. Bland annat har Skanska gjort en egen studie av en möjlig utbyggnad Lund – Hässleholm. Vi ser således fram emot en presentation av och diskussion om Skanskas tankar kring utbyggnad av och byggmetoder för HH-banor. Se programmet i efterhand: Lennart Stenman: Järnväg på upphöjd brobana
Torsdagen den 21 oktober 2021, kl 19.00. Matz Lonnedal Risberg: Konsten att ”hoppa” från en spårvidd till en annan. Se programmet i efterhand: Matz Lonnedal Risberg: Konsten att “hoppa” från en spårvidd till en annan
Torsdagen den 7 oktober 2021, kl 19.00. Projektchef Klaus S Jørgensen, Banedanmark: Ringsted–Femern Banen byggs ut för fullt med dubbelspår, elektrifiering, ERTMS/ETCS, en ny Storstrømsbro mm. Se programmet i efterhand: Klaus S Jørgensen: Ringsted–Femern Banen
Torsdagen den 23 september 2021, kl 19.00. Håkan Sträng kom till oss (och Föreningen Industrihistoria i Skåne) och behandlade temat Skånes problem med elförsörjningen. Extra aktuellt eftersom Sydvästlänken var tagen i bruk. Se programmet i efterhand: Håkan Sträng: Elförsörjning i Skåne
Torsdagen den 16 september 2021, kl 19.00. Mötet hade två teman. Ola Malmberg, Trafikverket berättade om spårproblemen Lund – Helsingborg i slutet av förra året; hur felen yttrade sig, vilka de möjliga orsakerna var och hur man kom tillrätta med problemen. Christer Brimalm berättade och visade bilder från Polen. Se programmet i efterhand: Ola Malmberg: Spårproblem Lund-Helsingborg / Christer Brimalm: Bilder från Polen
Torsdagen den 2 september 2021, kl 19.00. Jochum Ressel: ”Alla historiska järnvägsfärjeförbindelser från Skåne.” Ett arrangemang av Föreningen Industrihistoria i Skåne där abonnenter på SJK Skåne Info kunde deltaga. Se programmet i efterhand: Jochum Ressel: Alla historiska järnvägsfärjeförbindelser från Skåne
Torsdagen den 26 augusti 2021, kl 19.00. Järnvägen i Tornedalen med stationerna i Karungi, Torneå och Haparanda har en spännande historia inte minst under de två världskrigen. Men också i dag sker stora förändringar. Jan Bergsten, som skrivet ”Tornedalens järnvägar – en gränslös historia” berättade om vad som varit och vad som var på gång.
Se programmet i efterhand: Jan Bergsten: Järnvägen i Tornedalen
Torsdagen den 10 juni 2021 kl 19.00. Linus Eriksson, VD för Øresundsbron, gav sin och brobolaget syn på de aktuella frågorna om brons faktiska kapacitet och på behovet av en andra fast förbindelse. Se programmet i efterhand: Linus Eriksson: Øresundsbron
Torsdagen den 3 juni 2021 kl 19.00. Andra mötet om Lunds stationer: ”Hur ska nya Lund C utformas och vart skall den ta vägen? 3 km väster ut, 5 km nordöst ut, 10 m uppåt eller 20 m nedåt?” Jonas Andreasson och Ole Kasimir funderade. Se programmet i efterhand: Lunds station
Torsdagen den 20 maj 2021 kl 19.00. Projektledare Ossian K Olsson på Trafikverket informerade oss om detta verks utredning av snabbtågssträckan Lund-Hässleholm. Se programmet i efterhand: Höghastighetsjärnväg Lund – Hässleholm
Torsdagen den 6 maj 2021 kl 19.00. Jochum Ressel och Jens Möller: Tågfärjeförbindelserna från Skåne med en historisk tillbakablick och en bild av dagens situation.
• Kungsleden, Malmö – Köpenhamn och Helsingborg – Helsingör d v s de klassiska linjerna
• Danlink 1986 – 2000
• Ystad – Swinoujscie och Trelleborg – Swinoujscie
• Malmö – Travemunde och Trelleborg – Rostock
och tankar kring färjornas framtida roll baserad på Trafikverkets utredning om säkerställd fortsatt kapacitet. Jochum Ressel och Jens Möller redovisar och diskuterar.
Se programmet i efterhand: Jochum Ressel och Jens Möller: Tågfärjeförbindelserna från Skåne
Tisdagen den 20 april 2021 kl 19.00. Thomas Tydal, lokförare med egen sajt på nätet och entreprenör, som utvecklar stödsystem för lokförare berättade om sin verksamhet. Ett samarrangemang mellan SJK Skåne och SJK Stockholm. Se programmet i efterhand: Thomas Tydal berättar om sin verksamhet
Torsdagen den 15 april 2021 kl 19.00. Björn Petersson, Region Skåne berättade om regionens uppfattning om vad som krävs av infrastrukturförbättringar för godstransporterna och då bland annat en ny central godsbangård. Se programmet i efterhand: Björn Petersson: Region Skåne strategiska arbete kring godstransporter på järnväg.
Torsdagen den 18 mars 2021 kl 19.00. Christer Brimalm: På jakt efter ånglok i DDR. En resa bakåt i tiden till ånglokens sista högborg i Europa.
Se programmet i efterhand: Christer Brimalm: På jakt efter ånglok i DDR.
Torsdagen den 4 mars 2021 kl 19.00. Järnvägen genom Lund. I ett första möte av två belystes frågan av Tomas Tägil, docent vid LTH:s arkitektutbildning och Jonas Andréasson, stadsingenjör i Lund. Lunds alla järnvägsstationer; hur kom dom till, var låg dom och vem utformade stationerna? Ett samarrangemang med Föreningen Industrihistoria i Skåne. Se programmet i efterhand: Tomas Tägil och Jonas Andréasson: Lunds alla järnvägsstationer
Torsdagen den 18 februari 2021 kl 19.00. PG Andersson sammanfattade spårvägsprojektet i Lund. Svårigheter och glädjeämnen. Erfarenheter av hur trafiken har fungerat så här långt. Se programmet i efterhand: P G Andersson om Lunds spårväg
Pausbildvisningen var en loop på 54 bilder om Den moderna spårvägen. PG:s spårvägsresa till Lund. Kan nu ses på Youtube: https://youtu.be/arj4CAaiD7E
Tisdagen den 9 februari 2021 kl 19.00. Marco Andersson om Snälltågets satsningar på nattåg till kontinenten. Marco Andersson är marknadschef hos Snälltåget. Ett samarrangemang mellan SJK Stockholm och SJK Skåne. Se programmet i efterhand: Marco Andersson: Snälltågets satsningar på nattåg till kontinenten
Torsdagen den 4 februari 2021 kl 19.00. Jochum Ressel: ’Jochum gav sin syn på hur järnvägen i framtiden skall kunna konkurrera om godstransporterna’. Jochum är ägare av Netrail och tidigare ansvarig för tågfärjeverksamheten på SJ. Se programmet i efterhand: Jochum Ressel: Hur järnvägen i framtiden skall kunna konkurrera om godstransporterna
Torsdagen den 21 januari 2021 kl 19.00. Tom Persson visade Bilder från förr. En nostalgiafton. Tom tipsade om att man var bättre förberedd om man har läst Tåg nr 9/2020. Se programmet i efterhand: Tom Persson: Bilder från förr
Årsmötet i januari 2021 var pga pandemin inställt, varför funktionärernas mandatperiod är förlängd till januarimötet 2022.
Lars Foberg gav en kort information om spårfelen samt åtgärderna mellan Lund och Helsingborg, samt aviserade att vi senare i vår planerar att få besök av de som har ansvarat för spårreparationerna, som då kommer att ge en utförligare information om arbetet.
Möten som har varit 2020 |
Onsdagen den 9 december 2020 kl 19.00 hade SJK Skåne ett digitalt möte. Birger Tiberg presenterade tankar om en eventuell återuppbyggd Falsterbobana, där Mats Améen kompletterade, då han har varit med och tagit fram Skånetrafikens ”Tågstrategi 2037”. Birger Tiberg satt hemma i Graubünden i Schweiz och Mats Améen i Lund. Gustaf Gustafsson satt i Lund och övervakade tekniken.
Birger Tiberg är civilingenjör med järnvägsintresse sedan barnsben och uppvuxen i Sverige, men flyttade 1980 till Schweiz, där han nu är bosatt. Efter sin pensionering har han engagerat sig aktivt i svensk järnvägspolitik, bl.a. med flera konkreta förslag till hur trafiken kan återupptas på ett urval nedlagda järnvägar. Birger har en egen sajt: www.jarnvag.ch. Hans förslag på en återuppbyggd Malmö-Falsterbobana finns på hans sajtsida: www.jarnvag.ch/falsterbobanan.pdf. Här hänvisar han också till Skånetrafikens Trafikstrategi 2037. Mats Améen är senior trafikkonsult hos Trivector i Lund, men har tidigare varit chefsstrateg på Skånetrafiken.
Onsdagen den 18 november 2020 kl 19.00 hade SJK Skåne ett digitalt möte, där Lennart Carlsson visade bilder på temat ”Tåg i Östeuropa”. Lennart visade i en PowerPoint-presentation bilder, kartor och text samt berättade om ”Tjeckien, sydvästra Ukraina (tjeckoslovakiskt under mellankrigstiden, dessförinnan ungerskt), södra Rumänien, norra Bulgarien, samt en och annan spårvagn”.
Lördagen den 17 oktober 2020 gjorde SJK Skåne tillsammans med Föreningen Industrihistoria i Skåne en stadsvandring i Malmö utmed gamla Ystadbanans sträckning från Malmö Västra till Södervärn. Guider var Christian Kindblad och km Ulf Nilsson. Vi startade kl 10.30 vid Malmö V och slutade vid Södervärn först kl 14.30.
På stadsvandringen utlovades att vi skulle lägga ut kartor och bilder för den aktuella järnvägen (Malmö V-Södervärn). Dessa finns nu på sidan Stadsvandring 2020-1017. http://industrihistoriaiskane.se/aktiviteter/tidigare/lordag-17e-oktober-kl-10-30-stadsvandring-i-malmo-utmed-gamla-ystadbanans-strackning/.
Torsdagen den 1 oktober 2020 kl 19.00 hade SJK Skåne ett digitalt möte tillsammans med Föreningen Industrihistoria i Skåne, där Christian Kindblad i ord och bild gav en ”En tillbakablick på Falsterbobanan”. Christian är mycket kunnig på både Malmös och Näsets historia. Med Falsterbobanan avsåg vi f ö hela banan från Malmö V till Falsterbo.
Torsdagen den 20 februari 2020 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ossian K Olsson, Trafikverket (och välkänd från SJK:s Postvagnen) kom och berättade om aktuella projekt. Han berättade bl a om två nyligen genomförda projekt och ett just startat projekt: De två nya mötesspåren längs banan Malmö – Ystad och det stora spårbytet Teckomatorp – Ramlösa.
Torsdagen den 16 januari 2020 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Därefter redogjorde km Lars Foberg för haverikommissionens rapport om tågolyckan på Storebælt den 2 januari 2019. Ladda ner haverikommissionens rapport. Tom Persson visade resten av kvällen Bilder från förr.
Möten som har varit 2019 |
Torsdagen den 19 december 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Struktons regionchef Pernilla Merkenius för område syd, som ansvarar för Struktons arbeten med bland annat underhåll av Södra stambanan och banan Malmö-Simrishamn informerade om Struktons arbeten i området.
Torsdagen den 21 november 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren blev sjuk, varför det improviserade mötestemat i stället blev Batteritåg, med bidrag från de båda klubbmästarna. Det visades även en video med Lasse Toylsbjerg-Petersen från Bombardier, där han föreläste om batteritåg på ett möte i den danska ingenjörsföreningen IDA.
Torsdagen den 17 oktober 2019 kl 19.00 hade vi ett möte på Regionmuseet i Kristianstad, där vi lyssnade till Yngve Holmgren, SJK Skånes ”grundare”.
Torsdagen den 19 september 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jochum Ressel berättade om sin tid som ansvarig för tågfärjeverksamheten på SJ.
Torsdagen den 22 augusti 2019 kl 14.30 gjorde vi ett studiebesök hos NetRail nya godsvagnsverkstad i Malmö, där ägaren Jochum Ressel var guide. Efter studiebesöket tog vi oss till den Bulltoftahangaren, där mötets fortsättning började kl 19.00. Doktoranden Carl-William Palmqvist berättade om sitt ”Rättidighetsprojekt” (Tågpunktlighet. Tågpunktlighet: Sverige kan lära sig av Japan.)
Torsdagen den 23 maj 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Professor emeritus Bo Lennart Nelldal berättade om järnvägens utveckling i Sverige och på KTH. Nelldal är med i järnvägsgruppen på KTH.
Torsdagen den 25 april 2019 kl 18.15 hade vi ett möte på Pauliskolan. Författarna till den nyutkomna boken om verksamheten Waggonfabriken i Arlöv, Bengt-Åke Rudström och Torgny Wallin berättade om när Ludwig Rössel för ca 130 år sedan flyttade sin mekaniska verkstad från Malmö till Arlöv. Dess fortsättning som ASJ, Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna och till sist biltillverkning för Saab. Bitr rektor Christer Månsson kommer inledningsvis berätta lite om skolans historia och dess verksamhet i dag.
Torsdagen den 21 mars 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren blev sjuk, varför det improviserade mötestemat i stället blev ”Ostalgi” eller jakten på ånglok mm i forna DDR. Med kort varsel lyckades Christer Torgersson, Bengt Widell, Frank Stenvall, Alf Arvidsson och Eber Ohlsson ta fram bilder och visa dem på temat ”Ostalgi”.
Torsdagen den 21 februari 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jan Gullbrandsson, som var den siste verkstadschefen på ”gamla” SJ:s tid, berättade om verksamheten.
Torsdagen den 17 januari 2019 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Klubbmästarna visade drönarbilder på fyrspårsarbetet på Södra Stambanan mellan Malmö och Lund. De belyste även problemet med godssäkring, detta med anledning av järnvägsolyckan på Stora Bält i januari 2019.
Torsdagen den 10 januari 2019 kl 16.00 gjorde vi tillsammans med Föreningen Industrihistoria i Skåne ett studiebesök på Euromaints verkstad i Malmö. Vår värd var verkstadschef Peter Zachrison.
Möten som har varit 2018 |
Torsdagen den 13 december 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Mikael Thorsén berättade om Nattågstrafikens utveckling och framtidsutsikter i Europa. Ett ämne han nyligen gjort ett examensarbete om vid LTH.
Torsdagen 15 november 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ivar Karlsson, med en mycket lång erfarenhet från SJ och dåvarande SJ Resebyrå och driver nu Centralens resebyrå i Kalmar, berättade om Järnvägens biljettsystem och försäljning; en tillbakablick, en bild över dagen situation och tankar inför framtiden.
Torsdagen den 18 oktober 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Vi fick besök av Göran Svärd, talesman för Stambanan.com, som berättade om Två nya spår från Lund till Hässleholm. Två olika alternativ; för- och nackdelar med respektive. Stambanans roll med ett halvfärdigt höghastighetsnät och vad som krävs för att svara mot rollen. Därefter berättade Mats Améen, trafikkonsult på Trivector och tidigare mångårig chefsstrateg på Skånetrafiken, om skånsk tågtrafikutveckling.
Torsdagen den 20 september 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Civilingenjör (LTH) Gösta Ericson, Partner och Senior Consultant på iC scandinavia berättade om det förslag österrikiska ic-Group och Sweco har gjort om en Järnvägstunnel under Lund.
Torsdagen den 30 augusti 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jens Möller, ställföreträdande regiondirektör i Syd för Trafikverket. berättade om Fyrspårsutbyggnaden Arlöv – Flackarp – Högevall. Jens hade varit hos oss tidigare och är en välkänd profil inom järnvägshobbyn (och är dessutom disputerad geograf). Förutom Jens kom Trafikverket också att vara representerad av Ingela Olofsson Renström.
Måndagen den 21 maj 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Civilingenjör Birger Tiberg, från Sverige, men sedan flera år bosatt i Landquart, en station 15 km norr om Chur, berättade om järnvägen i Schweiz och speciellt om Rhätische Bahn.
Torsdagen den 19 april 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lasse Toylsbjerg-Petersen från Bombardier berättade om Gårdagens, dagens och morgondagens lok- och fordonsteknik. Är batteridrift på väg tillbaka? Lasse berörde även de två stora upphandlingarna som förestår i Danmark.
Torsdagen den 15 mars 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Sven-Erik Andersson med en mycket lång erfarenhet inom speditionsbranschen berättade om Godstransporter på järnväg. Utveckling, aktörer, marknad och konkurrens blev belyst.
Torsdagen den 15 februari 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren blev sjuk, varför vi med mycket kort varsel (några timmar) fick ändra programmet till följande: Patrik Sterky, konsult på Kreera Samhällsbyggnad Malmö, kom och berättade om projektet Europaspåret – en fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn. Förutom att Patrik kunde ställa upp med bara någon timmes varsel fick vi åhörare en mycket professionell presentation av projektet, där vi fick en god inblick men även förståelse för projektet.
Torsdagen den 18 januari 2018 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Till sist blev det visning av medlemmarnas egna bilder.
Möten som har varit 2017 |
Torsdagen den 14 december 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Magnus Backman, Trafikverket informerade om den helt färska utredningen om kapacitetsbehovet på det sydsvenska järnvägsnätet. Utredningen är en del av underlaget till Sverigeförhandlingen.
Torsdagen den 16 november 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kvällens tema var Japans järnvägar. Göran Baeckström, flitig och initierad debattör i SJK:s Postvagnen, och nyss hemkommen från Japan berättade om järnvägarna i Japan och vad som sker där.
Torsdagen den 19 oktober 2017 kl 17.45 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ulf Nyström, Sveriges ledande järnvägsjournalist och flitig skribent i tidningen Tåg, berättade om att skriva om järnväg i svensk press.
Torsdagen den 21 september 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren fick lämna återbud av personliga skäl, varför vi med mycket kort varsel fick ändra mötet till följande: Anders Lundberg, konsult på SWECO, berättade om ”.Den felande länken på Västkustbanans dubbelspårsutbyggnad”, om tunneln Maria-Knutpunkten i Helsingborg.
Torsdagen den 24 augusti 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Om Frankrike. Nya LGV-linjer, regionerna tar över en stor del av persontrafiken, TGV försvinner???, kommer godstrafiken i Frankrike att överleva? Vilka tåg kommer att rulla på de franska spåren? Sist på mötet fick vi se aktuella bilder på brobygget i Kertjsundet (sundet mellan Azovska sjön och Svarta havet).
Fredagen den 16 juni 2017 i vid 10-tiden gjorde vi ett studiebesök i Hästveda, där vi fick studera det stora spårbytet på SSB:s uppspår mellan Mosselund och Vislanda.
Torsdagen den 1 juni 2017 kl 12.52 gjorde vi ett studiebesök i Trelleborgs Hamn. Vi samlades i ankomsthallen på Trelleborg C och fick därefter i buss se hamnen. Utvecklingschef Torgny Nilsson berättade om godsflöden i dag och i framtiden och då speciellt om järnvägsfärjornas eventuella fortlevnad.
Fredagen den 21 april 2017 kl 14.00 gjorde vi ett besök på Trafikverksskolan i Ängelholm. Svante Zetterström visade oss skolan och informerade oss om lokförarutbildningen och om simulatorns roll idag och framöver. Men även mer generellt av de järnvägsrelaterade utbildningarna och faciliteterna för dessa.
Torsdagen den 16 mars 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Tom Persson visade bilder på temat ”Järnvägen i Skåne ur en lokförares syn”.
Torsdagen den 16 februari 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kvällens program började med ett videobidrag av Folke Askman och Tom Persson från deras besök 1993-94 av Oberweißbacher Bergbahn i Thüringen. Sedan visades medlemmarnas egna bilder.
Torsdagen den 19 januari 2017 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Medlemmarna visade egna bilder.
Möten som har varit 2016 |
Torsdagen den 8 december 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Tankar kring en Skånsk tågstrategi framemot 2050. Anders Jönsson, Region Skåne, berättade och reflekterade.
Torsdagen den 17 november 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kvällens tema är bergbanor (funiculars). Bergbanor finns i många skepnader och med skiftande teknik. Den annonserade föredragshållaren fick lämna återbud pga sjukdom, varför i stället några medlemmar sammanställde egna bilder från olika bergbanor i världen.
Torsdagen den 20 oktober 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ingemar Lundin berättade om sin tid som vd på Jönköpings Länstrafik. Ingemar hade nyligen (tillsammans med Sten-Åke Bergholm) skrivit boken ”Krösatåget – den småländska tågrevolutionen. Del 1”. Ingemar Lundin och Jönköpings Länstrafik kom, olikt många andra länstrafikbolag, att satsa på järnvägstrafik. Något som många är tacksamma för.
Torsdagen den 15 september 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. YouTube är ett modernt medium, där man även kan finna många intressanta järnvägsvideor. Vi tillägnade möteskvällen till visningen av många YouTube-klipp. Medlemmarna hade möjlighet att ta med egna favoritklipp.
Fredagen den 26 augusti 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Daan van Berlekom berättade på kvällens tema: ”Vad sker på järnvägsfronten i Frankrike?”.
Torsdagen den 19 maj 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jan Källqvist, Trafikverkets projektledare besökte oss och berättade om projektet ’Upprustningen av Marieholmsbanan Eslöv-Teckomatorp’. En mängd frågor besvarades, som exempelvis förstärkning av banunderbyggnad, spårbyte, anpassning av kontaktledning och kraftförsörjning, signalanpassning, perronger och planskildheter etc. Men även vilken teknik som tillämpades vad gäller brobyggnad och spårbyte. Hur såg budgeten ut för projektet i sin helhet och för dess huvuddelar. I vilka entreprenader var projektet uppdelat.
Torsdagen den 21 april 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Produktionschef Mats Fredriksson presenterade järnvägsentreprenören VR Track AB och deras uppdrag om att underhålla Södra Stambanan. En 30 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Nässjö och Arlöv, inklusive sträckan Älmhult – Olofström, utgörande en total spåranläggning om 71 mil. Uppdraget löpte från den 1 oktober 2014 och omfattade underhåll av bana, el och signal; reparationer och avhjälpande underhåll samt vintertjänster. Kontraktet löpte på fem år med möjlighet till två års förlängning och hade ett värde om ca 650 miljoner kr.
Torsdagen den 17 mars 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. På SJK Skånes tredje möte om tågfärjor visade och berättade Alf Arvidsson om Tågfärjetrafiken i Öresund. Därefter berättade SJK:s vice ordföranden Johan Östlund om SJK och framtiden.
Torsdagen den 18 februari 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Mötet blev en film- och bildafton på temat Nordlandsbanen – 50 år. Filmavsnittet Mo i Rana – Polarsirkelen visades. De medlemmar som hade egna bilder från Nordlandsbanen kunde visa dessa.
Torsdagen den 21 januari 2016 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Medlemmarna visade egna bilder.
Möten som har varit 2015 |
Torsdagen den 10 december 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Benny Mølgaard Nielsen, pensionerad medarbetare från danska Trafikstyrelsen, kom og fortalte om udviklingen i ’Jernbanedanmark’. Benny har varit en uppskattad och regelbunden gäst hos oss och besökte oss senast i november 2013 och november 2010.
Torsdagen den 19 november 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Att resa med tågfärja. Tom Persson tog oss med på resan. Detta var det andra mötet om tågfärjedrift.
Torsdagen den 15 oktober 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Per Corshammar (tidigare Banverket och Ramböll AB) var inbjuden. Våra frågor var om han, mot bakgrund av den pågående Sverigeförhandlingen (Om att Sverige så snabbt som möjligt ska få sin första höghastighetsjärnväg, där tågen ska kunna köra i 320 km/h. Tågen ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och till Malmö på två och en halv.) ville visa vad som ev kommer eller borde komma ut av denna: Banor, bansträckningar, koppling till befintligt nät. Utbyggnadstakt och ordning. Teknikval; spår, fordon, banunderbyggnad, kraftförsörjning, signalsystem etc. Byggnadsteknik. Erfarenheter från Europa resp Asien. Kostnadsutveckling. Maglev ett alternativ?
Torsdagen den 17 september 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kulturgeografen och f d turistdirektören Nils Ragnar Jeansson berättade om och visade bilder på trafikförhållandena på Madagaskar. Madagaskar och dess järnvägar.
Torsdagen den 27 augusti 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna hade tagit med egna bilder på temat Semesterbilder, speciellt bilder på temat järnvägens brobyggnadskonst.
Torsdagen den 21 maj 2015 kl 16.30 besökte vi Trafikverkets utställning i Förslöv om Projekt Hallandsås. Jan Hartlén delade med sig av sina erfarenheter som konsult inom geoteknik, grundläggning, bergteknik och grundvattenfrågor, samt med stor erfarenhet av stora projekt som Öresundsbron, Citytunneln och Hallandsåstunneln. Vi gjorde en kort tur in i tunneln.
Torsdagen den 16 april 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Bengt Widell gav en exposé över tågfärjedrift runt hela vårt klot, Järnväg över haven. Detta var det första av flera möten om tågfärjedrift, som SJK Skåne genomförde.
Onsdagen den 15 april 2015 kl 14.30 gjorde vi ett studiebesök hos Bombardier, där vi fick lära oss mer om Bombardiers verksamhet i Hässleholm och om ERTMS/ETCS. På eftermiddag tog vi stadsbussen ut till Hässleholms Modelljärnvägsförening och deras då nyligen invigda storslagna anläggning på Garnisonen i Hässleholm.
Torsdagen den 26 mars 2015 kl 19.00 hade vi på Tekniska museet i Malmö ett gemensamt möte med Föreningen Industrihistoria i Skåne. Professor emeritus Ragnar Hellborgs höll ett föredrag ”De skånska järnvägarna och sockerbruken”. Om bettransporternas och sockerbrukens betydelse för framväxten av det skånska järnvägsnätet och av en skånsk järnvägsindustri.
Torsdagen den 19 mars 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Olle Ek berättade om sin resa till Alaska.
Torsdagen den 19 februari 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Bildafton. Medlemmarna visade egna bilder.
Torsdagen den 15 januari 2015 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Fuktionärsval.
Möten som har varit 2014 |
Torsdagen den 11 december 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Mats Améen, Skånetrafiken och Trivector berättade om Nya linjer, kapacitet för fördubbling, kostnadstäckning, biljettsystem, tillförlitlighet och förtroende, m fl.
Torsdagen den 20 november 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jan Erik Gudojc, Trafikverket: ’Från Porjus till pantograf’; Tekniken för att få elkraft till loket i går och dag.
Torsdagen den 16 oktober 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade sina bilder från sommarens resor.
Torsdagen den 18 september 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lennart Serder: Höghastighetsbanor genom Skåne; Vad säger de många utredningarna och vad är en trolig utveckling?
Torsdagen den 28 augusti 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Södra stambanan 150 år. Vi såg på delen inom Skåne med sidolinjer. Medlemmarna kunde bidraga med historiska eller nutida bilder/filmer.
Torsdagen den 15 maj 2014 kl 18.00. Rundvandring i Pildammsparken i Malmö för att studera Baltiska Utställningen från 1914. Vi startade vid station Triangeln och slutade rundvandringen på gamla MMT (Malmö Mekaniska Tricotfabrik).
Torsdagen den 24 april 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Temat var Baltiska utställningen i Malmö 1914, presenterad i bilder, kartor, ritningar mm. Medlemmarna kunde bidraga med allt som på något sätt belyste Utställningen, vare sig det berörde järnväg, spårväg, utställda lok och vagnar, transporter till och inom utställningen, resandetrafik till Baltiskan på SJ och EJ etc.
Torsdagen den 20 mars 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Stephan Bösch från Trivector i Lund gav sin bild på hur en schweizare ser på sitt hemlands järnvägar.
Torsdagen den 20 februari 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Björn Åstedt och Björn Schelin från Trafikverket berättade om Spår och bana. Hur man bygger, vilka krav som ställs idag och hur det blir i framtiden.
Torsdagen den 16 januari 2014 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval och en bildtävling. Därefter guidade Tom Persson oss med sina bilder från 1960- och 1970-talet: En tur på spåren i södra Sverige.
Möten som har varit 2013 |
Torsdagen den 12 december 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jens Möller, Trafikverket, redovisar vad Trafikverkets investeringsplan 2014-2025 innebär för södra Sverige.
Torsdagen den 21 november 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Benny Mølgaard Nielsen från danska Trafikstyrelsen fortalte om udviklingen i ”Jernbanedanmark”. Benny har varit en uppskattad gäst hos oss och besökte oss senast i november 2010. Han berörde Beslutet om Femernförbindelsen, Storstrømsbroen som stängdes av och nödreparerades, beslutet att bygga en ny Storstrømsbro, beslutet att uppgradera och elektrifiera stäckan Köge – Naestved, Beslutet att elektrifiera först Kolding – Esbjerg och sen alla Återstående huvudlinjer i Danmark. Den ständigt pågående IC4-affären, den begynnande diskussionen om en ny generation elektriska IC-tåg, DSB:s intåg i och något snöpliga uttåg från Sverige. De inre konvultionerna i DSB, idéerna kring alternativa sätt för att öka kapaciteten alternativt avlasta sträckan förbi Kastrup (bl a en ny godstågstunnel från Peberholm). Listan kan göras mycket lång.
Torsdagen den 17 oktober 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Järnväg – spårväg. Likheter och skillnader. Stig Hammarson, Trivector, klargjorde de tekniska begreppen. ”Vad skiljer järnväg och spårväg åt – allt utom spårvidden”.
Torsdagen den 19 september 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Under vattnet till Köpenhamn. Klas Nydahl, Malmö stad, berättade om planerna på en Metro-förbindelse Malmö-Köpenhamn.
Torsdagen den 29 augusti 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Sven Stridsberg, flyghistoriker, berättade om Bulltofta och hangaren som är vår mötesplats. Vi gjorde en mindre rundvandring. Det redogjordes för järnvägar och lokaltrafik som fanns i hangarens närhet. Malmö-Genarps järnväg gick alldeles i kanten av hangaren. I närheten fanns också Malmö-Simrishamns järnväg med lokstall och verkstäder. SJ:s huvudverkstad för lok och personvagnar fanns lite längre bort i området. Spårvagnslinje 6 och busslinje trafikerade en gång området.
Onsdagen den 15 maj 2013 kl 15.00 gjorde vi ett studiebesök hos Vossloh i Ystad. De tillverkar avancerade spårprodukter för järnvägar i hela Europa. Värd är Anders Ahlquist.
Torsdagen den 18 april 2013 kl 18.00 gjorde vi ett studiebesök hos Netrail AB i Påarp. Jochum Ressel berättade om företaget.
Tisdagen den 26 mars 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Pågatåg i 30 år, Philip Moding chef för SSK (Sydvästra Skånes kommunalförbund) när Pågatågen infördes berättade. Kom gjorde även trafikingenjör Lennart Serder (SSK). Lennart var primus motor med att få Pågatågen till vår region. Arkitekt Mats Lind (SSK), som färgsatte Pågatågen och utformade dess inredning kunde dessvärre inte komma, men man kan ladda ner och läsa Mats då nyskrivna text: ’Hur Pågatågen blev lila och varför sätena kläddes med tyg’. Det går också att ladda ner Philip Modings föredrag: ’Pågatågens födelse’.
Torsdagen den 21 februari 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lennart Carlsson berättade och visade bilder om järnvägar på Balkan.
Torsdagen den 17 januari 2013 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Bilder från Malmö.
Möten som har varit 2012 |
Torsdagen den 13 december 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Småbanor och industrispår i Halland. Janis Priedits berättade i ord och bild om vad som funnits och vad som fanns kvar.
Torsdagen den 15 november 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lars Olov Karlsson med akronymen LOK besökte Bulgarien våren 2011 för att där tillsammans med brittiska järnvägsentusiaster åka och fotografera smalspårsbanor. Om denna resa berättade och visade LOK bilder.
Torsdagen den 18 oktober 2012 ca kl 17.20 besökte vi järnvägsmuseet i Ängelholm. Anders Lindberg förevisade och berättade om gångna tiders telegraf och telefonsystem vid järnvägen, samlingar som skulle flyttas till Gävle så småningom.
Torsdagen den 20 september 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. S 250, den svenska modellen för ett höghastighetsnät är den modellen i kombination med Gröna Tåget ett bättre alternativ än konventionella tåg och banor med sth 320? Per Sillén gästade oss berättade om den dåvarande planeringen av banor för högre hastighet inom Banverket som Per var ansvarig för.
Torsdagen den 16 augusti 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Det var fritt fram för mötesdeltagarna att berätta i ord och bild om sommarens järnvägsupplevelser. Även minnen från tidigare år var välkomna.
Torsdagen den 24 maj 2012 kl 15.10 gjorde vi ett studiebesök hos SRS Sjölanders AB i Osby. SRS Sjölanders AB är den världsledande tillverkaren av multiflexibla väg-järnvägs-fordon, med mer än 30 års erfarenhet av utveckling, konstruktion och tillverkning av dessa fordon.
Torsdagen den 19 april 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Videoafton. Medlemmarna kunde ta med egenproducerat eller videoklipp från nätet eller annat som kunde vara intressant och spännande.
Torsdagen den 15 mars 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Det visades svenska och utländska filmer ur Folke Askmans produktion.
Torsdagen den 16 februari 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade sina Järnvägsbilder.
Torsdagen den 19 januari 2012 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Därefter fortsatte vi med del 2 av ”Arnes bilder”.
Möten som har varit 2011 |
Torsdagen den 15 december 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Bredvid spåret. Eber Ohlsson visade egna bilder på det som finns bredvid spåret, exempelvis vattentorn.
Torsdagen den 17 november 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Tom Persson visade bilder som han inte visade på 1970-talet. Dessutom såldes gamla unika järnvägsvideor från Europa och USA.
Torsdagen den 20 oktober 2011 kl 18.30 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Leif Elgh visade Sydsvenska järnvägsbilder från 1970- och 1980-talen.
Torsdagen den 15 september 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Alf Arvidsson visade Tysklandsbilder från 1970- till 2000-talet.
Torsdagen den 25 augusti 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade Sommarens filmer och bilder.
Torsdagen den 19 maj 2011 kl 18.00 startade vi från Bulltoftahangaren med en museal buss. Studiebesök hos Mantena i Helsingborg, där de nya Pågatågen underhålles.
Torsdagen den 14 april 2011 kl. 19.00 hade vi ett möte tillsammans med Svenska Spårvägssällskapet i Bulltoftahangaren, där vi försökte fastställa var gränserna går mellan järnväg och spårväg.
Torsdagen den 17 mars 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Lunds västra stationsbyggnad. Jonas Andreasson inbjöd oss till ett möte i Lund där han visade aktuella och historiska bilder och kartor som berör järnvägarna kring Lund.
Torsdagen den 17 februari 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lennart Carlsson visade bilder och berättade under rubriken ”Med motorvagn i balkanska gränstrakter”. Det gränsöverskridande innehållet var exempelvis en fd östtysk rälsbuss i Rumänien, licensbyggd Uerdingen-rälsbuss i Serbien, tjeckiskbyggd MV-rälsbuss och en fd svensk Y1. En och annan spårvagn skymtade också förbi.
Torsdagen den 20 januari 2011 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Snöröjning på järnväg – nostalgi och nutid. Vi fick besök av en representant från Trafikverket som berättade om hur man numera jobbar med dessa problem. För nostalgin svarade intressanta bilder från förr med bl.a. snöslunga och plogtåg. Ett intressant möte om våra vintrar, som ibland har varit mycket hårda!
Möten som har varit 2010 |
Fredagen den 3 december 2010 kl 18.00 höll vi ett Jubileumsmöte i Bulltoftahangaren samt en bussrundtur. Vi firade vårt 50-årsjubileum fredagen den 3 december 2010 – dagen före den ”rätta” – med en gemensam måltid efter en nostalgisk rundtur till våra gamla mötesplatser. Våra tidigare klubbmästare inbjöds till firandet. Bussrundturen gick från Bulltoftahangaren till Tekniska Museet, där vår avdelning grundades, därefter närmade vi oss Malmö Västra – mötesplats fram till i början av 70-talet. Vi fortsatte sen till kvarteret S:t Gertrud, där vi träffades fram till mitten av 90-talet, för att sedan återkomma till Bulltoftahangaren, där vi firade kvällen med en julmåltid och bild- och filmvisning och angenäm samvaro.
Söndagen den 28 november 2010 kl 11-17 deltog avdelningen i Hjulmarknaden TrafikHobby ’10, som hölls på Teknikens och Sjöfartens Hus i Malmö. Det blev den 23:e och sista TrafikHobby-mässan, där den första hölls 1988 i Lund.
Torsdagen den 18 november 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Benny Mølgaard Nielsen från danska Trafikstyrelsen berättade om infrastrukturutveckling vid de danska järnvägarna, t.ex. ett tredje och fjärde spår till Ringsted, dubbelspår till Rødby och dubbelspår i Sønderjylland.
Torsdagen den 21 oktober 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Gunnar Sandin berättade om sin nya bok om normalspåriga HRRJ, Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg. ”Brunnsgäster och purple ore. Helsingborg-Råå-Ramlösa järnväg som normalspårig elbana 1906-1924”. Kvällens andra föredrag höll vår medlem Janis Priedits då han berättade och visade bilder på temat: Riga-Valga tur och retur. En resa med motorvagn sommaren 2010 från Riga i Lettland till Valga i Estland.
Torsdagen den 16 september 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Vice klubbmästaren PG Andersson berättade och visade bilder på temat: Järnvägsfotografens utmaningar.
Torsdagen den 26 augusti 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade sina Sommarbilder.
Torsdagen den 20 maj 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren, men även Malmöbusstur utmed den planerade tåglinjen Malmöringen. Guide var projektledaren Klas Nydahl, chef för Malmö gatukontors Trafikavdelning. Därefter återvände vi till Bulltoftahangaren, där Klas Nydahl berättade mer om projektet.
Torsdagen den 15 april 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Rolf Sundqvist från Öresundsbrokonsortiet berättade om Öresundsbron, järnvägsinfrastruktur och framtid.
Torsdagen den 18 mars 2010 kl 19.00 hade vi ett möte på Högskolan i Malmö. Vi är inbjudna till en traditionell mediamöteskväll på Högskolan i Malmö.
Torsdagen den 18 februari 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Uppgift saknas om vad som avhandlades på mötet.
Torsdagen den 21 januari 2010 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Därefter berättade Benny Mølgaard Nielsen och Anders Jönsson från danska Trafikstyrelsen om kontraktet med DSBFirst utifrån trafik, fordon, ekonomi m.m. Föredraget innehöll också något om erfarenheterna från det första året och vad som väntade framöver.
Information om möten för åren 2009 till 1960 finns på en externa sajtsida: Har varit. Man kan även klicka nedan på respektive år. Det är en rekonstruktion av den information som har stått i gamla Tåg, där eventuella tidsluckor beror på att information saknas i tidningen.
2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973 1972 1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961 1960
Tom Persson
En lokalavdelning
I samband med jubileet har man bett mig berätta lite om lokalavdelningsarbete i allmänhet och SJK Skåneavdelning i synnerhet.
När man träffar SJK-kolleger eller får brev från dem får man ofta höra att SJK Skåne är en väldigt stor och livaktig lokalavdelning. Och med 9–10 årliga möten, ca 20 studiebesök och drygt 40 resor under de gångna drygt 20 åren är det väl inte alldeles osant. Verkligheten är måhända ändå inte så enkel som många kanske tror. Arbetet som lokal representant för SJK kan ha sina sidor, det också. Det förpliktar enligt min mening till flera saker, bland annat dessa:
Att på ett vettigt sätt besvara intresserades, häribland även pressfolks, frågor om SJK.
Att långsiktigt främja intresset för järnvägshobbyn med alla dess aspekter.
Att så allsidigt och neutralt som möjligt leda det lokala SJK-arbetet – man får t ex inte kasta sig in på ena ytterkanten i en debatt om olika former för gods- och persontrafik.
Detta lokala representantskap har vi i Skåne av praktiska skäl delat upp på tre personer, klubbmästaren, resemannen och den inofficielle vice klubbmästaren.
Mötesprogrammen bestäms vid en årlig sammankomst mellan de tre, som har med sig så många medlemsintryck och idéer som det varit möjligt att fånga upp. När man väl resonerat sig fram till ett rimligt program delar man upp arbetet med att kontakta föredragshållare, företag el. dyl. mellan sig.
Vid samma tillfälle bestämmer man också mötesdagarna ett tag framöver. I Skåne är det en lätt uppgift – sedan 1966 har vi mötts den tredje fredagen i månaden, så långt det varit möjligt. Tyvärr gör detta numera att mötena ibland sammanfaller med möten på andra orter – men det beror alltså på omständigheter utanför vår kontroll. Lokal ordnas för de aktuella dagarna, och vi ser till att ha den utrustning som resp talare önskar till hands när han/hon kommer. Inför varje månadsskifte, kollar vi att näst-nästa möte till alla delar är klart, varefter vi skickar notis till Anslagstavlan i TÅG. Mötena annonseras även i andra lämpliga organ.
Sen är allt klart, och det är bara att vänta på att medlemmarna möter upp i rimligt antal.
Så långt är allt gott och väl. Men vad gör man om medlemsintresset tenderar att svika – eller man känner att ”det här gick nog inte hem så bra”?
Jo, man får åter samråda och diskutera situationen. Och då får man anledning att komma in på många tänkbara orsaker, tex:
• Kommunikationen med medlemmarna fungerar dåligt på så sätt att många är missnöjda utan att det märks, önskemålen når inte fram.
• Programläggningen är alltför ensidig åt något håll.
• Möteslokalen börjar uppfattas som tråkig eller enformig.
• Tidpunkten eller dagen för möte kan vara felvald.
• Mötespubliken har blivit som ett gäng – den nykomne känner sig inte välkommen (det är svårt att som mötesledare hålla reda på vilka ansikten som är nya och ge dem det lite bättre mottagande de faktiskt borde kunna kräva).
• Ledningen har suttit för länge och verksamheten fått en alltför enformig prägel.
Med andra ord – en lokalavdelnings verksamhet bör präglas av vitalitet, friska grepp, omväxling i programmen. Vare härmed inte sagt att vi lever upp till allt – visst har vi problemkänning ibland, men det brukar vara saker som går att komma underfund med.
Ibland är det dock inte utan att man skulle önska sig den där lilla, lättjobbade avdelningen på upp till ett femtital medlemmar, av vilka kanske 20–25 kommer på mötena, Då vore allting enklare – stämningen lättare att känna av, man kunde byta lokal då och då, man kunde samtala mer med varandra och kanske gemensamt lägga upp mötesprogrammen. Men det är bara ibland – det är faktiskt roligt att försöka leda även 400 medlemmar, varav 50–70 kommer på mötena.
En lokalavdelning arbetar utpräglat ideellt, kan man nog säga. Vi i Skåne får hyran för möteslokalen betald av SJK (det lär vi vara ensamma om, men det går inte att hitta en bra gratislokal för såpass mycket folk och som har tillräcklig projektorutrustning m m), och får därutöver ett verksamhetsbidrag på några hundra kronor per år om så skulle behövas. Att köra ett någorlunda varierat program 9–10 gånger om året på de villkoren är möjligt endast tack vare att våra gästande föredragshållare – från SJ eller vad det nu är – välvilligt ställer upp utan kostnad för oss. Många SJK-medlemmar kommer också och pratar och visar bilder eller film utan att få någon ersättning för det.
När det gäller studiebesök brukar vi glädjande nog vara välkomna till både trafikföretagen och industrin. Bland senare besök kan nämnas SJ Malmö (visning av Malmö C med ställverk m m), SJ BA (besök på arbetsplats i Kävlinge med efterföljande information) och ASEA Helsingborg (besök vid tillverkning av motorvagn X10 för regionaltrafiken i Skåne).
Resor är ju ett annat kärt ämne, och SJK Skåne har ju förr om åren gjort ett antal större och mindre sådana.
Numera är det emellertid inte lätt att göra lokala resor, särskilt svårt är det att göra riktigt små arrangemang. Avtal med SJ har en viss minimikostnad som är alltför hög för t ex en mindre tur med motorvagn. Ibland kan man lösa problemet genom att slå sig samman med någon annan förening – så gjorde vi t ex med X7-resan våren 1981, då vi samarbetade med Svenska Motorvagnsklubben.
De stora SJK-resorna bör i vilket fall som helst ordnas genom SJK centralt – däremot kan lokalavdelningarna ofta vara till stor hjälp vid planeringen av resan, som t ex vid det stora smalspårsarrangemanget i Växjö vid SJK:s förra jubileum 1978 och vid årsmötesresan till Åhus 1980. Vid båda tillfällena gjorde SJK Skånes reseman en stor insats. Att rekognosera för fotokörningar på de småländska vägarna var allt annat än lätt …
En SJK Skåne-specialitet är de senare årens julbordsresor – en utfärd till någon järnvägsintressant plats där man också kan njuta av ett dignande julbord.
Vid såväl studiebesök som resor gäller det dessutom att utse någon som fotograferar och skriver några rader om arrangemanget i TÅG.
Sammanfattningsvis måste man nog säga att det ibland är jobbigt men nästan alltid roligt att bedriva lokal SJK-verksamhet. Om det sen är i liten eller stor skala spelar ingen roll – det är alltid tacksamt att jobba för något man är intresserad av tillsammans med andra likasinnade.
Verksamhetens karaktär präglas dessutom av de lokala förutsättningarna, och det är ju så det skall vara. Då får SJK-avdelningen just den profil den bör ha på just den platsen – till glädje för såväl den som bor i regionen som den gästande SJK-aren. En landet över uniform SJK-verksamhet vore inte ens tillnärmelsevis så givande att jobba med.
Det måste dock framhållas att det är SJK-verksamheten det gäller. Vi måste alla – aktiva såväl som vanliga medlemmar – jobba för vårt gemensamma mål: En aktiv dyrkan av järnvägsintresset i sådana former att vi i vår omgivning möter respekt för odlandet av vårt gemensamma intresse – järnvägen i alla dess former.
eber